Tillbaka till: Teoriboken
0
Understyrning & Överstyrning
När du kör i en kurva påverkas bilen av styrning, hastighet, väggrepp och viktfördelning. Två begrepp som ofta förekommer i samband med riskfylld körning är:
Understyrning
Understyrning betyder att bilen svänger mindre än vad du styr.
Vanliga orsaker:
- För hög fart i kurvan
- Dåligt väggrepp fram (t.ex. snö, is, vattenplaning)
- Tung last bak
- Framhjulsdrift
Hur det känns:
- Bilen glider rakt fram trots att du svänger på ratten
Vad du kan göra:
- Släpp gasen försiktigt
- Styr inte mer – risk för tappat grepp
- Bromsa inte hårt – risk för låsning eller ännu sämre grepp
Överstyrning
Överstyrning betyder att bilen svänger mer än vad du styr, bakändan tappar greppet.
Vanliga orsaker:
- För hög fart i kurva
- Dåligt väggrepp bak
- Tung last fram
- Bakhjulsdrift
Hur det känns:
- Bilen vill ”sladda med bakdelen”, snurra utåt från kurvan
Vad du kan göra:
- Styr med (motstyr) för att stabilisera bilen
- Släpp gasen försiktigt
- Undvik att bromsa kraftigt
Jämförelsetabell
Egenskap | Understyrning | Överstyrning |
---|---|---|
Typ av greppförlust | Framhjulen tappar greppet | Bakhjulen tappar greppet |
Körkänsla | Svänger mindre än väntat | Svänger mer än väntat (baken sladdar) |
Vanligt i… | Framhjulsdrivna bilar | Bakhjulsdrivna bilar |
Risk ökar av | Fart + last bak | Fart + last fram |
Åtgärd | Lätta på gasen, håll styrningen | Motstyr försiktigt, lätta på gasen |