0

Sammanvävning

Sammanvävning, även kallat kugghjulsprincipen eller blixtlåskörning, används för att underlätta trafiken när två körfält blir ett. Principen är särskilt viktig i följande situationer:

  • När ett körfält upphör
  • Vid påfartssträckor till exempelvis motorvägar

Hur fungerar sammanvävning?

  • Förare i båda körfälten har lika stort ansvar
  • Du ska visa hänsyn, anpassa hastigheten och släppa in varannan bil
  • Syftet är att minska köer och undvika tvära inbromsningar

Det handlar inte om att tränga sig före – utan om att samarbeta.


Viktigt att tänka på:

  • Påbörja inte omkörning när du ser vägmärket Sammanvävning – det skapar onödiga konflikter
  • Principen gäller endast när det inte framgår tydligt vilket körfält som upphör
    (om det gör det – till exempel genom ett annat vägmärke – gäller istället väjningsplikt eller körfältsskyltning)

Vägmärke för sammanvävning:

Det ser ut så här:

Sammanvävning

Vägmärke E16 – Sammanvävning


Att följa sammanvävningsprincipen skapar ett jämnt trafikflöde och minskar risken för olyckor. Var uppmärksam, visa hänsyn och tänk på att du är en kugge i ett större hjul.

Motorväg / Motortrafikled upphör

När du lämnar en motorväg eller motortrafikled och kör ut på en vanlig landsväg förändras trafikmiljön snabbt. Det är viktigt att du är extra uppmärksam och anpassar dig efter de nya förutsättningarna.


Tänk särskilt på följande:

  • Din hastighet
    Risken är stor att du har blivit fartblind efter att ha kört länge i hög hastighet.
    ➤ Kontrollera hastighetsmätaren – det känns ofta som att du kör långsamt, fast du inte gör det.

  • Omkörningar
    Du har inte längre separerade körbanor. Det innebär att du måste vara mycket försiktig vid omkörningar eftersom mötande trafik nu finns igen.

  • Långsamtgående fordon
    Fordon som är konstruerade för en maxhastighet på högst 40 km/h, till exempel traktorer, motorredskap klass II, mopeder och mopedbilar, får nu köra på vägen igen.
    ➤ Var beredd att snabbt anpassa farten eller planera omkörning.