Tillbaka till: Teoriboken
Visste du att? (Vattenplaning)
Vid 80 km/h på en vattenfylld väg kan du helt tappa kontakten med vägbanan om däcken är slitna. Det kallas vattenplaning – och då har du noll kontroll över bilen. Risken ökar med hög fart och lågt mönsterdjup.
🔍 Visste du att? (Vinterdäckslagen)
Har du dubbdäck på bilen måste också släpvagnen ha dubbdäck vid vinterväglag. Det räcker inte med vinterdäck – de måste vara likvärdiga för att uppfylla lagen och undvika sladd.
🔍 Visste du att? (Höstlöv)
Blöta höstlöv på kullersten kan vara lika hala som is. Det gäller särskilt i stadsmiljö efter regn. Kör försiktigt och sänk hastigheten.
🔍 Visste du att? (Snömodd)
När du kör ut ur hjulspår i snömodd kan bilen lätt få sladd. Det händer ofta vid möten eller omkörningar. Kör mjukt och undvik plötsliga rattrörelser.
🔍 Visste du att? (Fällknivsverkan)
Vid hård bromsning i halt väglag kan ett släp vika sig mot bilen – det kallas fällknivsverkan. Undvik det genom att bromsa försiktigt och planera inbromsningar i god tid.
🔍 Visste du att? (Underkylt regn)
Underkylt regn syns inte – men skapar blixthalka på sekunden när det fryser mot vägen. Håll koll på bilens temperaturmätare, särskilt nära nollan.
Visste du att? (Sommardäck)
Sommardäck börjar tappa greppet redan vid +5°C. Gummit hårdnar och väggreppet försämras – även om vägen är torr. Byt i tid för att köra säkert.
🔍 Visste du att? (Mönsterdjup)
Även om lagen säger minst 1,6 mm vid sommarväglag bör du helst ha minst 3 mm. Ju mer mönsterdjup – desto bättre skydd mot vattenplaning.
🔍 Visste du att? (Nödhjul)
Ett nödhjul är inte gjort för vanlig körning. Den tillfälliga lösningen har ofta en maxhastighet på 80 km/h – och sämre väggrepp. Kolla märkningen på däcket!
🔍 Visste du att? (Hjulinställning)
Om bilen drar snett kan det vara fel på hjulinställningen. Det ökar slitaget på däcken kraftigt – ofta bara på ena sidan. En kontroll kan spara mycket pengar.